StoryEditorOCM
Biznismanje se pije

Vino nestalo sa stolova: ‘Ne možemo konkurirati jeftinom uvozu. Samo ambalaža nas košta više od njihovih vina‘

Piše Stanislav Soldo
13. travnja 2025. - 22:24

Što stoji iza sve izraženijeg trenda pada potrošnje vina u Europi, pa i u Hrvatskoj? Je li razlog visoka cijena domaćih vina, sve tanji novčanici građana ili je vino jednostavno izgubilo svoj kultni status u očima modernog potrošača? Odgovor, čini se, nije jednostavan. Razloga je više, od promjena životnog stila i navika mlađih generacija, preko ekonomske krize i nižeg životnog standarda pa sve do pojave jeftine konkurencije iz uvoza, često niže kvalitete.

Vino je nekada bilo nezamjenjiv dio obiteljskih ručkova, blagdanskih okupljanja i svakodnevnog života. Danas, međutim, nova generacija, posebno milenijalci i pripadnici generacije Z sve češće poseže za alternativnim pićima. Umjesto čaše bijelog ili crnog vina, u ruci su boce craft piva, limenke energetskih pića ili čaše raznih koktela i mješavina.

Vino, nekada simbol tradicije sada se doživljava kao nešto „staromodno“. No, nije samo riječ o trendovima, visoke cijene vina osobito domaćih, kvalitetnijih etiketa, često su prepreka za prosječnog kupca.

Ni Hrvatska nije izuzetak

I tu dolazimo do drugog velikog razloga za smanjenje potrošnje vina, a to je nedostatak novca. Umirovljenici i građani s nižim primanjima sve teže drže korak s rastućim cijenama hrane, režija, benzina. Cijene rastu dok životni standard pada. U takvim uvjetima vino gubi status svakodnevnog pića i prelazi u kategoriju luksuza, rezerviranog za posebne prilike.

- Ako obitelj s prosječnim primanjima bira između boca vina i punog hladnjaka, jasno je što će izabrati - poručuju poljoprivredni analitičari sve više zabrinuti za budućnost europskog i hrvatskog vinarstva i vinogradarstva.

image
Božo Radić/Cropix

U cijeloj Europi zamjetan je pad potrošnje vina, koji nezaustavljivo klizi još od Covid krize  što izaziva zabrinutost među vinarima i vinogradarima. Gomilaju se zalihe koje ne mogu prodati, a mnogi europski vinari odustaju od berbi, bacaju višak vina ili čak uklanjaju vinograde kako bi smanjili gubitke.

Iako manja vinska zemlja, Hrvatska nije pošteđena problema. Domaći vinari već dulje vrijeme osjećaju pritisak s dvije strane: s jedne strane pada potrošnja vina, a s druge tržište preplavljuju jeftina uvozna vina koja im ruše konkurentnost. Posebno ističu problem jeftinog vina iz Sjeverne Makedonije, Kosova i drugih zemalja izvan EU, koje često ulazi na tržište po cijenama koje ne pokrivaju ni osnovne troškove proizvodnje.

- Ne možemo konkurirati vinima iz trećih zemalja koja se kod nas prodaju po nekoliko eura. Samo ambalaža nas košta više, ističe jedan dalmatinski vinogradar.

- Mi ulažemo u kvalitetu, terroir, održivost, ali ako se tržište svede isključivo na cijenu, nestat ćemo-pesimistični su vinogradari s kojima smo razgovarali.

Nažalost,  statistika je neumoljiva – prema Državnom zavodu za statistiku, konzumacija vina u Hrvatskoj kao i u ostatku Europe konstantno pada u zadnje četiri godine, što nikako nije dobro.

Novi paket mjera iz Bruxellesa

Kako bi odgovorila na dugoročne izazove s kojima se suočava vinski sektor Europska komisija predlaže hitne mjere za suzbijanje viškova vina, koji su rezultat prekomjerne proizvodnje i pada potrošnje. Države članice dobit će zeleno svjetlo za financiranje krčenja vinove loze s manje isplativih područja takozvani "grubbing up“, te za „zelene berbe“ – uklanjanje nezrelog grožđa prije berbe. Uz to, uvodi se veća kontrola nad sadnjom novih vinograda – tamo gdje već postoji višak grožđa, države će moći zabraniti dodatne nasade, kako bi se zaustavila tržišna neravnoteža i zaštitilo europsko vinarstvo.

image

Jematva na Pelješcu

Božo Radić/Cropix

Modernizacija vinogradarstva

Klimatske promjene sve snažnije pogađaju vinogradarstvo, a EU odgovara konkretnom podrškom. Novi paket mjera omogućuje proizvođačima povrat do čak 80 % ulaganja u ekološki prihvatljive i otpornije vinogradarske projekte – znatno više od dosadašnjih 50 %. Cilj je jasna: modernizirati vinograde, prilagoditi se promjenama i osigurati održivu budućnost europskog vina.

Osim toga, EU uvodi nova pravila za promociju inovativnih vina – uključujući vina s nižim udjelom alkohola i bezalkoholna – koja dobivaju jasnija pravila označavanja. Standardizirana vinska etiketa s QR kodom olakšat će kupcima pristup informacijama i smanjiti troškove proizvođačima. Poseban fokus stavlja se i na vinski turizam: proizvođači s oznakama zemljopisnog podrijetla dobit će podršku za razvoj vinskih ruta i regija. Jača se i izvoz – promotivne kampanje na tržištima poput SAD-a, Kine i Japana sada će trajati pet godina, umjesto dosadašnje tri.

Zastupnik u Europskom parlamentu i član Odbora za poljoprivredu Marko Vešligaj pozdravio je paket mjera Europske komisije za pomoć vinskom sektoru:

- Već mjesecima tražim snažniju potporu vinarima, drago mi je da je Komisija konačno reagirala. Posebno je važno da se otvaraju dodatna sredstva za prilagodbu klimatskim promjenama te pojednostavljuje označavanje i etiketiranje vina – što će hrvatskim vinarima znatno olakšati poslovanje, kazao je.

image
Vojko Bašić/Cropix

Manje se pije

Posebno ističe kako su za hrvatske vinare ključni dijelovi paketa oni koji se tiču borbe protiv klimatskih promjena i smanjenja administrativnog opterećenja, uključujući nova pravila za jednostavnije etiketiranje i označavanje vina.

– Ova mjera nije samo administrativno olakšanje, nego i konkretna ušteda vremena i novca za male proizvođače, što je ključno u njihovom svakodnevnom poslovanju – dodao je.

Potrošnja vina pada, navike se mijenjaju, a vinarski sektor u cijeloj Europi stagnira. Hoće li novi paket mjera Europske komisije koji dolazi kao spas u zadnji čas doista uspjeti zaustaviti pad potrošnje i spasiti posrnuli vinski sektor ostaje za vidjeti kao i kako će u tom svemu proći hrvatski vinari. Za domaće vinare to bi mogla biti prekretnica ako pametno iskoriste ponuđene financijske potpore. U konačnici bi mogli profitirati zbog ograničavanje prekomjerne proizvodnje u zemljama poput Francuske i Italije čime se otvara prostor za bolje pozicioniranje hrvatskih vina na zajedničkom EU tržištu.  

Pad potrošnje vina u EU

•           Francuska: -15 %

•           Italija: -10 %

•           Španjolska: -8 %

•           Hrvatska: -12 % (u posljednje 4 godine)

Proizvodnja i potrošnja vina u prošloj godini

•           Proizvedeno vina: 150 milijuna hektolitara

•           Potrošeno: 96 milijuna hektolitara

•           Višak: 54 milijuna hektolitara

Stanje u Hrvatskoj

•     Jeftina vina iz trećih zemalja ugrožavaju konkurentnost

•     Vinari traže hitnu provedbu mjera i jaču zaštitu domaće proizvodnje

•     Turizam još uvijek pomaže plasman vina, ali nije dugoročno rješenje

Hrvatska gubi vinograde, a Bruxelles predlaže krčenje loze!

Vinograda je sve manje, OPG-ovi nestaju, a 60 % vinograda starije je od 25 godina.Trenutačno imamo oko 21.000 ha vinograda, ali dugoročni trend je u padu. Samo u Dubrovačko-neretvanskoj županije površine pod vinovom lozom smanjile su se s 2.168 ha (2018.) na 1.895 ha (2023.). Demografski problemi, posebno na otocima, su ozbiljni i dobro poznati – mladi sve rjeđe vide perspektivu u vinogradarstvu i vinarstvu. Procjena je kako će čak 30 % OPG-ova prestati s radom u idućih pet godina zbog starosti nositelja. Dok mladi odlaze, a sela se prazne, EU razmišlja o "grubbing up" mjerama – krčenje vinove loze. Ali Hrvatska nema što krčiti kad ionako ima manjak vinograda. Nama treba revitalizacija vinograda, brendiranje vinskih regija, krediti s dugim počecima, niskim kamatama, ulaganje u navodnjavanje, jednostavnije izdavanje dozvola za građenje ugostiteljskih sadržaja uz vinarije, promidžba zaštićene oznake izvornosti te motiviranje na udruživanje u zadruge. Značajnu ulogu u poboljšanju položaja vinogradara i vinara i ostvarenju ovih ciljeva ima udruženje vinara Vino Dalmacije-ističe Lordan Ljubenkov predsjednik Zadružnog saveza Dalmacije.

Kako bi se osigurala kvaliteta vina na domaćem tržištu i očuvala konkurentnost naših vinara, nužno je pojačati nadzor nad uvozom vina i grožđa. Kontrola uvoza sumnjivih kvaliteta ključna je za sprječavanje konkurencije koja prijeti kvaliteti domaće ponude.

Ovaj korak nije samo nužan za zaštitu hrvatskih vinara, već i za poboljšanje opće kvalitete ponude, što je od velike važnosti za turizam. Gostima želimo ponuditi najbolje, a to je moguće samo ako osiguramo transparentnost tržišta i samo visokokvalitetne proizvode.

Udruživanje kroz zadruge, ključ za opstanak domaće poljoprivrede.

-Motiviranje proizvođača na udruživanje kroz zadruge mora postati prioritet ako želimo spasiti domaću poljoprivredu. Brojni OPG-ovi jednostavno ne mogu sami opstati, a još manje iskoristiti puni potencijal. Zajednički nastup na tržištu – kroz zadruge – jedini je način da mali proizvođači dobiju šansu, naglašava Ljubenkov.

Hrvatska ima 160.000 OPG-ova, no samo 7.000 njih stvara više od 60 % ukupne vrijednosti – ostatak je ogroman neiskorišteni potencijal.

-Zadruge nisu isto što i proizvođačke organizacije. One mogu biti ključ za opstanak poljoprivrede kaže Ljubenkov. U poljoprivrednom sektoru, gdje siva ekonomija čini više od 50 %, udruživanje može donijeti bolju pozicioniranost na tržištu, niže troškove i veće prihode za proizvođače, uz veće prihode i za državni proračun kroz legalno poslovanje i naplatu poreza.

Mjere su dobrodošle, ali stvarnost je daleko od idealne

- Svaka potpora i mjera koje dolaze iz Bruxellesa su naravno dobrodošle, no iskreno govoreći  iz perspektive vinara, kroz proteklih deset godina nismo vidjeli značajne pozitivne promjene. Istina je da su investicije u vinarije porasle, ali paralelno s tim, površine pod vinovom lozom u Hrvatskoj su se unatoč svim EU mjerama smanjile. To je naša realnost, poručuje vinarka s Pelješca, Marija Mrgudić.

Naglašava kako Hrvatska nije samodostatna u vinarstvu te da nas gubitak vinograda dodatno udaljava od tog cilja.

-Turizam nas spašava jer potrošnja vina raste, a enogastronomija se tek razvija kao ozbiljan segment turističke ponude. No, unatoč ulasku na golemo europsko tržište, nismo ostvarili značajniji izvozni iskorak. I dalje najviše vina izvozimo u BiH i zemlje regije.

Ona smatra da situaciju dodatno komplicira globalni kontekst.

Kaos na američkom tržištu – koje je najveći svjetski potrošač i uvoznik vina – već sada se prelijeva na globalnu scenu. Kad se talijanska, francuska i španjolska vina, koja su tamo bila tražena, krenu preusmjeravati prema Europi, jasno je da će upravo naše tržište postati preplavljeno konkurentskim vinima. Teško ćemo u toj priči ostati konkurentni ako nismo uspjeli izgraditi snažniju poziciju u posljednjem desetljeću. Jsam vječni optimist. Pripremit ćemo vinograde za berbu, a tko će vino piti, pokazat će vrijeme, zaključila je Marija Mrgudić.



 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 07:00